ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Βαρόμετρο Απάτης KPMG 2016: H απάτη στο Ηνωμένο Βασίλειο ξεπέρασε το £1 δις

15:20 - 02.03.2017

Σύμφωνα με το τελευταίο Βαρόμετρο Απάτης της KPMG τα αποτελέσματα του οποίου δημοσιεύθηκαν τον Ιανουάριο του 2017, η αξία της απάτης που διαπράχθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά το 2016 ξεπέρασε το £1 δις για πρώτη φορά από το 2011, προειδοποιώντας σχετικά με την αύξηση της εγκληματικότητας στον κυβερνοχώρο και του κινδύνου απάτης περιπτώσεων μεγάλης κλίμακας, κατά τη διάρκεια που η οικονομία βρίσκεται υπό πίεση.

Με βάση το Βαρόμετρο Απάτης της KPMG, παρόλο που ο όγκος της απάτης έχει μειωθεί σχεδόν κατά ένα τρίτο κατά τη διάρκεια του έτους 2016, από 310 σε 220 περιπτώσεις σε σύγκριση με το 2015, η αξία έχει αυξηθεί περισσότερο από 55% (από £1.137 εκ. σε £732 εκ.).

Αυτό οφείλεται κυρίως στις περιπτώσεις απάτης μεγάλης κλίμακας, όπου η αξία ανά περίπτωση ήταν £50 εκ. ή και περισσότερο, όπως της Lloyds και της RBS, οι οποίες έπεσαν θύματα σε απάτες στον κυβερνοχώρο που οδήγησαν σε £113 εκ. απώλειες στις επιχειρήσεις πελατών. Συγκεκριμένα, υπήρχαν επτά περιπτώσεις απάτης μεγάλης κλίμακας κατά τη διάρκεια του έτους 2016, οι οποίες προκάλεσαν το μέσο όρο απάτης να υπερδιπλασιαστεί από £2.4 εκ. σε £5.2 εκ. Πάνω από £900 εκ. προέκυψαν από τις περιπτώσεις απάτης μεγάλης κλίμακας, σε σύγκριση με £250 εκ. κατά το 2015.

Οι απάτες εις βάρος των επιχειρήσεων ήταν επτά φορές περισσότερες το 2016, με τις απάτες να διαπράττονται από τους εργαζόμενους και τη διοίκηση να είναι ο πιο κοινός τύπος απάτης για τις επιχειρήσεις, Αναλογικά, το 38% των περιπτώσεων αφορούσε εμπορικές επιχειρήσεις, το 30% χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, το 23% την κυβέρνηση, το 6% επενδυτές και το 2% άλλους τομείς. Το 71% της απώλειας συνέβη στο Λονδίνο και νοτιοανατολικά, και ακολουθούσε το Μίντλαντς με 20%.

Με βάση τη δήλωση του Hitesh Patel, Συνέταιρου της KPMG Ηνωμένου Βασιλείου σε θέματα δικανικών ερευνών, «Τα αριθμητικά στοιχεία για το 2016 υποδεικνύουν δύο σημεία. Πρώτον, ότι αναμένονται περισσότερες περιπτώσεις απάτης μεγάλης κλίμακας εφόσον οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες θέτουν πιέσεις στις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες και καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται όλο και περισσότερο. Δεύτερον, ότι πρόκειται να υπάρξει ακόμη μεγαλύτερη πίεση στις υπηρεσίες επιβολής του νόμου που δεν έχουν τους πόρους να διερευνήσουν κάθε αναφορά απάτης που λαμβάνουν".

Τα νέα κίνητρα και ευκαιρίες απάτης αφορούν κυρίως:

• Αυξημένη πίεση για επίτευξη στόχων σε ένα πιο ανταγωνιστικό, απαιτητικό και διφορούμενο επιχειρηματικό περιβάλλον.

• Αυξημένη πίεση για διατήρηση της προσωπικής οικονομικής κατάστασης και βιοτικού επιπέδου.

• Νέα τεχνολογία.

Παρόλο που η οικονομία άρχισε να ανακάμπτει αργά, η λιτότητα εξακολουθεί να επηρεάζει πολλούς ανθρώπους, οι οποίοι οδηγούνται να υιοθετήσουν μη νόμιμους τρόπους για να διατηρήσουν τον τρόπο ζωής τους, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να στρέφονται σε παράνομες συναλλαγές.

«Το διαδίκτυο χρησιμοποιείται από τους καταναλωτές οι οποίοι μπαίνουν στον πειρασμό να αποκτήσουν αγαθά και υπηρεσίες χωρίς να είναι νόμιμα. Οι καταναλωτές μπορεί συχνά να κάνουν

τα στραβά μάτια, ή να τα θεωρούν εγκλήματα χωρίς θύματα, αλλά αυτές οι περιπτώσεις δείχνουν μεμονωμένα θύματα που κατέληξαν να πληρώνουν ένα υψηλό τίμημα για την ευημερία τους. Επιπλέον, αυτή η παραοικονομία η οποία προωθεί άμεσα το ξέπλυμα παράνομου χρήματος και τη φοροδιαφυγή, συχνά βοηθά τη χρηματοδότηση άλλων πιο σοβαρών οργανωμένων εγκληματικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων του λαθρεμπορίου λευκής σαρκός, ναρκωτικών και της τρομοκρατίας», δήλωσε ο Hitesh Patel.

Μέσα από τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και του διαδικτύου, απατεώνες οι οποίοι είναι τεχνολογικά ειδήμονες χρησιμοποιούν την τεχνολογία με ποικίλους τρόπους για τη διάπραξη απάτης. Το 2016, έλαβε χώρα η μεγαλύτερη απάτη στον κυβερνοχώρο από το 2008, οδηγώντας σε απώλειες των £113 εκ., το οποίο αντιστοιχεί σε αύξηση 1.266% σε σύγκριση με το έτος 2015.

Επαγγελματίες εγκληματίες καλούσαν πελάτες τραπεζών με σκοπό να τους αποσπάσουν χρήματα, χρησιμοποιώντας εξελιγμένες τεχνικές, ισχυριζόμενοι ότι είναι υπάλληλοι της τράπεζας για θέματα απάτης και πείθοντας τους να αποκαλύψουν λεπτομέρειες των προσωπικών τους δεδομένων και ασφάλειας. Στην αναγνώριση κλήσης εμφανίζονταν ψευδείς αριθμοί, με τους πελάτες να μην είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν ή να λάβουν κλήσεις, κατά την ώρα που γινόταν η κλοπή. Οι απατεώνες υπεξαιρούσαν ποσά αξίας μεταξύ £1 εκ. με £2 εκ. την εβδομάδα στις συνήθεις ώρες εργασίας, χρησιμοποιώντας πληροφορίες από διεφθαρμένους υπαλλήλους της τράπεζας.

Ιάκωβος Π. Γαλανός

Διοικητικός Σύμβουλος,

Δικανικές Έρευνες KPMG Ltd