ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ-MEDIA

Η διαπολιτισμική διάσταση στη διδασκαλία των Μαθηματικών, της Γλώσσας και της Ιστορίας

08:28 - 02.12.2016

Επίκαιρο Συνέδριο στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.

Η Κύπρος λόγω  των   παγκόσμιων εξελίξεων μετατράπηκε, μέσα  σε σύντομο  χρονικό διάστημα, σε χώρα υποδοχής ανθρώπων με διαφορετική εθνική προέλευση, ενώ  στα προηγούμενα χρόνια αποτελούσε  χώρα εξαγωγής μεταναστών/τριών. Το γεγονός αυτό βρήκε αρχικά κάπως απροετοίμαστο το εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου, ως προς τους τρόπους μετατροπής των πολυπολιτισμικών καταστάσεων σε διαπολιτισμικές. 

Αυτό τονίσθηκε μεταξύ άλλων  στο Συνέδριο με τίτλο : « Η διαπολιτισμική διάσταση στη διδασκαλία των Μαθηματικών, της Γλώσσας και της Ιστορίας», που συνδιοργάνωσαν  η Σχολή Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου και η έδρα UNESCO του Πανεπιστημίου Λευκωσίας,  στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου,  στη Μακεδονίτισσα.

Όπως επισημάνθηκε, σημαντικά βήματα δράσης στα νέα δεδομένα και στη συνειδητοποίηση και αναγνώριση του πολυπολιτισμικού χαρακτήρα της κοινωνίας και του σχολείου, ήταν:

- Η λειτουργία διατμηματικής επιτροπής για την ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα, την οποία συντονίζει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
- Ο καθορισμός δράσεων στους άξονες της υποδοχής, μετάβασης και ένταξης των παιδιών.
- Η χαρτογράφηση του συγκεκριμένου πληθυσμού.
- Η διδασκαλία της γλώσσας στο σχολείο.
- Η προώθηση της διαπολιτισμικής διάστασης των προγραμμάτων σπουδών και  η Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Σε παρέμβασή του στο συνέδριο ο Κοσμήτορας της Σχολής  Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας ο Δρ. Παναγιώτης Αγγελίδης αφού τόνισε τη σημασία του θέματος υπέδειξε ότι  «σκοπός του συνεδρίου ήταν να προσεγγιστεί το ζήτημα της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης με όσο το πιο δυνατό πιο απλό και πρακτικό  τρόπο ώστε να βοηθηθούν οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί ν’ αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της πολυπολιτισμικότητας  των μαθητών τους».

Η Καθηγήτρια  στο Πανεπιστήμιο Umea της Σουηδίας  Δρ. Ναυσικά Αλεξιάδου κατέθεσε εισήγηση στο συνέδριο με θέμα τις  «πολιτικές στην εκπαίδευση της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης, και το ζήτημα της ισότητας», εστιάζοντας κυρίως την προσοχή της στα όσα συμβαίνουν με τους Ρομά, στην Ελλάδα αλλά και στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες.

Ο Εκτελεστικός  Αντιπρόεδρος Διοίκησης  του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και Διευθυντής  της ΄Εδρας UNESCO του Πανεπιστημίου Λευκωσίας  Δρ. Αιμίλιος Σολωμού, και η Δρ.Χριστίνα Χατζησωτηρίου, Λέκτορας  στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, μίλησαν για τις σύγχρονες τάσεις στη διδασκαλία της Ιστορίας και τους τρόπους που αναπτύσσεται η διαπολιτισμική συνείδηση, ενώ ο Δρ. Χαράλαμπος Σακονίδης, καθηγητής  στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ανέπτυξε το θέμα: «Εκπαιδευτική  πράξη και ετερότητα: όψεις της μαθηματικής εκπαίδευσης σε μαθητές εκτός κυρίως ρεύματος». Στη δική της εισήγηση η Αναπληρωτής Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης Δρ. Ασπασία Χατζηδάκη αναφέρθηκε στις προσπάθειες για ανάπτυξη της ελληνομάθειας των δίγλωσσων μαθητών μέσα στις συμβατικές τάξεις με τη χρήση σύγχρονων τρόπων εκπαίδευσης. Το πρώτο μέρος του Συνεδρίου ολοκληρώθηκε  με την ομιλία της Δρ. Χαρούλας Σταθοπούλου, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, η οποία  αναφέρθηκε διεξοδικά στις κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης.

Στο δεύτερο μέρος του Συνεδρίου, διεξήχθησαν παράλληλα Εργαστήρια  με τα ακόλουθα θέματα:

- Αναζητώντας τρόπους ενεργοποίησης όλων των μαθητών στην τάξη των Μαθηματικών.
-Από  την άτυπη (μαθηματική) γνώση στην τυπική σχολική γνώση.
-Αξιοποιώντας διαπολιτισμικές δυναμικές «εικόνες» και πρακτικές για τη διδασκαλία των Μαθηματικών στην τάξη.
-Καλές πρακτικές για την ανάπτυξη της ακαδημαϊκής γλωσσικής ικανότητας των δίγλωσσων μαθητών.
-Κατανόηση του γραπτού λόγου  σε γλωσσικά  και πολιτισμικά μικτών τάξεων: δραστηριότητες και στρατηγικές  και τέλος, 
-Η αξιοποίηση των ιστορικών  πηγών στην προώθηση τη διαπολιτισμικής κατανόησης.